Na Riviéru nejen za koupáním
Brněnské koupaliště Riviéra láká návštěvníky především v létě. To by se mělo změnit. Dětem i dospělým zde bude celoročně k dispozici moderní dopravní hřiště, s jehož stavbou by se mělo začít v roce 2012.
Brněnská městská policie se dopravní výchovou dětí zabývá již od roku 1995, kdy začala systematicky využívat i dětské dopravní hřiště v Lužánkách a s interaktivním celoročním výukovým programem navštěvovat desítky základních škol. S rostoucími nároky na všechny účastníky silničního provozu došlo ke změně koncepce dopravní výchovy a vznikla i potřeba vybudovat v Brně moderní areál dopravní výchovy.
Kromě dopravní výchovy dětí by měl nový areál sloužit i ke zdokonalování jízdních dovedností dospělých, ale i ke školení řidičů vozidel Integrovaného záchranného systému a vzdělávání pedagogů. Probíhat by zde měly osvětové programy ve spolupráci s ministerstvy vnitra a dopravy, Policií ČR a různými nestátními organizacemi.
Využití areálu
Areál bude tvořit otevřené dopravní hřiště o rozloze 900 m2, volně navazující na krytou halu na ploše 2376 m2. Obě části bude možné na jaře a v létě propojit. Rekreační in-line bruslaři mohou trénovat jízdu na okruhu, dlouhém půl kilometru a širokém tři metry. Součástí celého komplexu bude i přírodní amfiteátr o velikosti 1000 m2 a budova bývalých lázní, tzv. Zámeček.
Na moderním dopravním hřišti si děti nacvičí řešení různých dopravních situací na křižovatkách všech typů, kruhových objezdech, železničních přejezdech, jízdu v jízdních pruzích, křížení jízdních pruhů, řazení před křižovatkami apod. Hřiště bude umět simulovat nepřehledné křižovatky, zúžení vozovky, tramvajový pás a jeho křížení, specifickou světelnou signalizaci pro kolejová vozidla, ale i jízdu a chování v obytné či pěší zóně. Počítá se i se simulací dopravní nehody a nácvikem chování na místě nehody včetně poskytnutí první pomoci. Součástí areálu je i cyklistický polygon pro nácvik jízdy na kole na nerovném povrchu a překážkách.
Pro dospělé bude připraven například simulátor funkce bezpečnostních pásů, který jim umožní vyzkoušet situaci, kdy se při dopravní nehodě vozidlo obrátí na střechu, a nacvičit i bezpečné vystoupení z převráceného vozidla. „Na vlastní kůži" mohou prožít i sílu nárazu vozidla při rychlosti 30 km/h a jízdu na opilecké stezce, kdy díky speciálním brýlím poznají, jaké je řízení pod vlivem alkoholu. V tunelu neviditelnosti si pak mohou ověřit, jak rozpoznatelní jsou pro ostatní účastníky silničního provozu za snížené viditelnosti. Chybět by neměl ani trenažér pro nácvik pohybu nevidomých osob na silnici a trenažér pro poutání dětských zádržných systémů. V plánu je také hasební trenažér, na kterém si řidiči mohou vyzkoušet hašení požáru auta za pomoci ručních hasicích přístrojů.
V rekonstruovaném Zámečku se plánuje umístění učeben včetně trenažéru pro praktický nácvik první pomoci a trenažéru pro řízení jednostopých a dvoustopých motorových vozidel. Své místo by zde měla mít i učebna pro interaktivní audiovizuální výuku formou testů, her a cvičení.
Finance
V optimalizované variantě, na které se nyní pracuje, se předpokládají celkové náklady ve výši zhruba 150 mil. Kč. Vzhledem k finanční náročnosti se předpokládá, že projekt bude rozdělen do dvou etap. První etapa počítá s vybudování haly pro dopravní hřiště a trenažéry včetně terénních úprav v okolí haly. Náklady na realizaci této etapy by měly dosáhnout asi 100 mil. Kč. Ve druhé etapě by měla proběhnout rekonstrukce Zámečku s náklady zhruba 50 mil. Kč. Stavební práce na první etapě by měly být zahájeny v roce 2012 a financovány mají být především z evropských fondů.
Petra Knotková
Vizualizace: Ateliér Brno, autor územní studie
- Lema Clinic úspěch ocenění globální cenou
- Co je to hromadný extrém? Na jakých faktorech to závisí?
- Jaké příslušenství byste měli používat pro svůj vůz