Co Čechy motivuje k práci? Stravenky a dovolená to nejsou

Brno, 23. března 2015 - Časy, kdy se většina zaměstnanců nechala nalákat na benefity v podobě mobilního telefonu nebo firemního auta, jsou dávno pryč. Podle průzkumu personální agentury AC JOBS každý pátý Čech v práci nejraději uvítá třináctý a čtrnáctý plat nebo pružnou pracovní dobu. Na okraji zájmu zůstaly půjčky zaměstnancům, příspěvky na dopravu, ale také dříve populární benefit v podobě firemního vozu nebo mobilního telefonu.

manazeri zamestnanci team work

Stále více lidí nechce v práci trávit celý den od rána do večera, ale přeje si pracovat flexibilně a mít možnost vyřídit si v průběhu dne také své osobní věci, případně odcházet z práce domů dříve. Zbytek práce, který přes den nestihnou, pak vyřídí například, až jejich děti usnou. Kromě toho také uvítají třináctý a čtrnáctý plat, který však většina firem nenabízí. Nejčastějším poskytovaným benefitem zůstávají stravenky.

Firemní mobilní telefony jsou dnes pro zaměstnance nepraktické, protože musejí mít u sebe dva telefony zároveň, a při nízkých cenách neomezeného volání už nejsou ani tolik výhodné. Zaměstnanci naopak považují za zajímavý benefit, pokud mohou výhodný firemní tarif využívat na soukromé volání a mít sim kartu ve svém vlastním telefonu.

Nejvíc táhne pružná pracovní doba a bonusy
Pro pružnou pracovní dobu se vyslovilo 19 procent respondentů. Jen o jeden procentní bod méně by uvítalo finanční bonusy. Naopak dříve upřednostňované auto nebo firemní telefon si přejí pouze čtyři a dvě procenta respondentů. Pozitivním jevem, který z průzkumu vyplynul, je zájem o vzdělávací kurzy, který projevilo 13 procent dotázaných.

Získat a udržet si dobře placenou práci je stále těžší, proto se mnoho zaměstnanců touží dále rozvíjet a neusnout na vavřínech. Mezi nejoblíbenější firemní kurzy patří výuka jazyků, ať už angličtiny nebo němčiny. V oblibě jsou také odborné kurzy týkající se konkrétního zaměření jejich společnosti. Navíc s nástupem krize zaměstnavatelé firemní kurzy omezili, proto také došlo k nárůstu poptávky ze strany uchazečů i zaměstnanců.

Zaměstnavatelé nabízejí nejčastěji stravenky či dovolenou navíc. Mezi uchazeči o zaměstnání i mezi zaměstnanci se však tyto benefity na vrcholu žebříčku popularity vůbec nestojí. Stravenky si přeje pouze desetina z nich a dovolená navíc zaujme jen sedm procent. V průzkumu se stravenky umístily poměrně nízko. Není to klesajícím zájmem o ně, ale spíše tím, že jsou vnímány jako naprostá samozřejmost, nikoli jako benefit navíc. Také dovolená navíc není velmi žádaná, využívají ji spíše lidé, kteří nemají pružnou pracovní dobu, proto si nemohou vyřídit běžné záležitosti (doktor, úřady) v rámci pracovní doby.

Penzijko a občerstvení na chvostu
Na úplném chvostu zájmu skončil příspěvek zaměstnavatele na dopravu a bydlení (2%), občerstvení na pracovišti (2%), firemní půjčky (1%) nebo penzijní připojištění (2%). Zaměstnanci jsou schopní vyřídit si výhodné penzijní připojištění nebo půjčku sami, proto není jejich prioritou získávat podobné výhody od zaměstnavatele. Občerstvení na pracovišti je dnes už zcela běžné, takže ze strany zaměstnanců se jako bonus už ani nepovažuje. Stejně tak příspěvky na dopravu či bydlení se pohybují v nízkých částkách, proto nejsou dostatečně atraktivní.

Průběžné vzdělávání zaměstnanci oceňují
Výzkum se zaměřil i na zjištění obliby benefitů podle délky v zaměstnání. Osoby bez práce a zaměstnanci pracující méně než rok byli motivováni převážně finančně: nejvíce toužili po třináctém nebo čtrnáctém platu a na druhém místě se umístily jazykové a firemní kurzy.  Pro zaměstnance pracující jeden rok až pět let byly hlavním tahákem jazykové kurzy. Lidé pracující pět až deset let nejvíce oceňují finanční bonusy a jsou jedinou skupinou, která by si na druhém místě přála auto. Zaměstnanci pracující déle než deset let pak upřednostňují home office a stravenky, které se jinak drží v oblibě méně.

Olga Hyklová, majitelka a výkonná ředitelka AC JOBS

 

Vyšlo v Brno Business & Style

Související články:

Lema Clinic úspěch ocenění globální cenou

Kvalita zdravotní péče a hodnota poskytovaná pacientům jsou měřeny nejen úspěchem nabízených léčebných metod, ale také pověstí v odvětví. Lema Dental Clinic zaznamenala mimořádný úspěch získáním ocenění „Nejlepší zubní klinika v Evropě“ v roce 2023. Nacházející se v srdci Istanbulu, Lema Clinic obdržela toto prestižní ocenění jako důkaz svých vysokých...

Veletrhy, konference a semináře

<<  Listopad 2024  >>
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
      1  2  3
  4  5  6  7  8  910
11121314151617
18192021222324
2526272830 
Nejbližší akce
29.11. Koncert Společná věc..

prehled_vinotek_v_Brne3-FIN

Přihlášení k odběru měsíčníku Šalina v PDF