DPMB dokončil třetí fázi modernizace vozovny Pisárky za 678 milionů
Brno, 27. září 2024 - Dopravní podnik města Brna (DPMB) dokončil třetí fázi modernizace pisárecké vozovny. Díky nově postavené vratné smyčce tramvaje nemusí při návratu do vozovny zajíždět až na vzdálené Mendlovo náměstí. V areálu vozovny DPMB zmodernizoval odstavnou plochu pro tramvaje a vzniklo i největší kolejové rozvětvení s automatizovanými výhybkami v Česku. Realizace projektu za 678 miliónů korun začala v lednu loňského roku.
„Třetí fáze modernizace vozovny v Pisárkách obnášela stavbu vratné smyčky a řadu dalších velkých stavebních úprav. Dokončený projekt přinesl dopravnímu podniku značnou úlevu, jelikož umožní otáčení tramvají přímo v areálu vozovny a významně sníží provozní náklady. Výhody pocítí i cestující, neboť nebude prázdnými režijními jízdami negativně ovlivňována přilehlá trať linky 1 a již tak velmi vytížený dopravní uzel Mendlovo náměstí. Nová vratná smyčka také přinese benefit ve formě snadnějšího odbavení návštěvníků ARENY BRNO, kteří budou moci využít blízkého nástupiště přímo ve smyčce. První cestující by tento terminál mohli využít už v roce 2026,“ sdělila Markéta Vaňková, primátorka města Brna.
„Vedle smyčky ležící na mostní konstrukci dopravní podnik také zmodernizoval odstavnou plochu pro tramvaje před vozovnou a rozšířil kolejové stání. Unikátem je nově zbudované kolejové rozvětvení, které napojuje všech patnáct kolejí z vozovny na hlavní trasu tramvaje číslo 1. Tato kolejová harfa opatřená elektrickými výhybkami je při délce 105 metrů v rámci tramvajových vozoven největší v České republice,“ řekl Petr Kratochvíl, radní města Brna pro dopravu.
„Práce, které souvisí s propojením terminálu s multifukční halou ARENA BRNO, nejsou součástí modernizace vozovny a budou pokračovat v návaznosti na postup stavby. Jedná se o novou zastávku Lipová směr centrum včetně přístupového schodiště, oplocení prostoru smyčky, budoucí přístup k lanovce a schodiště i bezbariérová rampa pro přístup k hale,“ řekl Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna.
„Stavba byla náročná jak po technické stránce, tak realizací za nepřerušeného provozu vozovny Pisárky. V posledních měsících jsme se museli vyrovnat i s náročnými klimatickými podmínkami, kdy neustále panovaly extrémně vysoké teploty. Každopádně se podařilo všechny práce stihnout v termínu. Těší nás zájem veřejnosti o tuto stavbu, zejména o betonáž desky nosné konstrukce vratné smyčky. Ze speciálně vytvořeného ochozu ji sledovaly desítky, možná i stovky lidí,“ popsali ředitel FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby a.s. Pavel Borek a Martin Matuška, ředitel Dopravní stavby Brno, s.r.o.
Náklady na třetí fázi modernizace vozovny činí 678 miliónů korun. DPMB zažádal o dotaci z Operačního programu Doprava, která by mohla pokrýt až 81 procent této částky.
Třetí fáze modernizace vozovny Pisárky v číslech:
- až 80 pracovníků na stavbě denně
- stavebníci použili 4000 m3 betonu a 560 tun výztuže
- 4298 metrů kolejnic
- 42 dálkově ovládaných výhybek
- 621 900 kusů betonové zámkové dlažby
- minimálně 60 tramvají denně projede smyčkou
- přibyly 2 manipulační koleje pro odstavování souprav
- 12 minut ušetří každá tramvaj a její řidič příjezdem do vozovny přes smyčku, tj. 720 minut denně
Zdroj a foto: DPMB
- Lema Clinic úspěch ocenění globální cenou
- Co je to hromadný extrém? Na jakých faktorech to závisí?
- Jaké příslušenství byste měli používat pro svůj vůz