Politici příslibili finanční podporu Veké ceny motocyklů
Brno, 14. srpna 2011 (MEDIAFAX) - Přímo v hledišti Velké ceny Brna se v neděli shodli špičkoví regionální politici spolu s ministry školství a dopravy na podpoře motocyklového MS v Brně i během následujících let. Řekl to mluvčí jihomoravského hejtmanství Jiří Klement
Jednání se účastnil jihomoravský hejtman Michal Hašek (ČSSD), primátor Brna Roman Onderka (ČSSD), a za vládu ministři dopravy Pavel Dobeš (VV) a ministr školství Josef Dobeš (VV). Za vedení okruhu byl dohodě přítomný Karel Abraham.
"Jsem velmi rád, že se v průběhu závodu podařilo dát dohromady sestavu, která učinila dohodu, jež se týká spolufinancování příštích ročníků Velké ceny motocyklů z veřejných zdrojů," řekl Hašek. Ocenil, že do Brna ministři dopravy a školství dorazili a společně s komunálními politiky našli řešení pro příští roky. "Za Jihomoravský kraj mohu říci, že pro příští rok a další dvě následující léta navrhnu podporu deseti milionů korun, které poputují na úhradu zalistovacího poplatku," řekl Hašek.
Brněnský primátor Roman Onderka řekl, že v příštím roce by město Brno mělo přispět na šampionát částkou 10 milionů korun. "Stejnou podporu přislíbil také kraj, částku dvacet milionů pak ministerstvo školství," řekl primátor.
Jihomoravský hejtman zároveň vzkázal pravicovým členům vlády a ministru financí Miroslavu Kalouskovi (TOP 09), kteří odmítli závody podpořit penězi, že brněnská Grand Prix není Matějská pouť, ale největší sportovní akce na území České republiky. "Kdyby stál tento okruh deset kilometrů za Prahou, tak bychom se nebavili o tom, jestli dá vůbec pan Kalousek dotaci, ale jaká bude její výše," poznamenal hejtman.
Finanční dotace Velké ceně České republiky do příštích let nakonec v Brně v neděli slíbila ministerstva školství a dopravy, obě vedená politiky Věcí veřejných. "Ministerstvo školství na tento podnik přispívalo i v minulých letech. Jde o podnik, který je znám v celé republice. Podle některých odhadů dokáže každoročně vygenerovat ekonomický přínos ve výši dvou set milionů korun. Myslím si tedy, že jeho podpora je více než vhodná," řekl ministr Josef Dobeš (VV). Ministr dopravy Pavel Dobeš prohlásil, že "motorky do Brna patří a Velká cena musí pokračovat". "Kdyby motorky zmizely, těžko bychom je dostávali zpátky," řekl.
Nejprestižnějšímu motoristickému podniku v Česku hrozil po letošní Velké ceně konec, protože vedení automotodromu musí uhradit promotérům seriálu mistrovství světa zalistovací poplatky ve výši zhruba 70 milionů korun. Definitivní rozhodnutí o konání příští Velké ceny musí podle šéfky okruhu Ivany Ulmanové padnout do Vánoc. Vedení okruhu však prestižní závod bude chtít zatím zachovat, i když se podpora státu nezmění. "Jestliže Velká cena skončí po stránce peněz lépe než loni, tak závody opět přivítáme," řekla ředitelka. Bude to však pravděpodobně za cenu zrušení jiných motoristických akcí. Definitivně se proto příští roku na jihu Moravy už nepojede mistrovství světa cestovních vozů a v ohrožení je i šampionát Superbiků.
Hrozící konec pořádání závodů v Brně souvisí s neschopností vedení automotodromu uhradit promotérům seriálu mistrovství světa zalistovací poplatky ve výši zhruba 70 milionů korun. Masarykův okruh seriál mistrovství světa motocyklů pouze hostí, pořadatelem je společnost Dorna. Celkové náklady na závod bez zalistovacího poplatku v loňském roce dosáhly 88,761 milionu korun, výnosy činily 75,048 milionu korun. Po započítání zalistovacího poplatku však skončil celý podnik pro Automotodrom zhruba osmdesátimilionovou ztrátou. Více než dvacetimilionovou ztrátu vykázal Masarykův okruh i předloni.
Příspěvek na zalistovací poplatek brněnskému automotodromu odmítla vláda, dvacet milionů korun poslalo letos pouze ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Samotný Jihomoravský kraj pak letos navýšil svoji roční podporu automotodromu z obvyklých čtyř na osm milionů korun, město Brno se přidalo dalšími deseti miliony korun.
"Udržení špičkových světových podniků na Masarykově okruhu je především otázkou prosperity Brna a regionu, ale i příspěvkem k prosperitě celého Česka," tvrdí jihomoravský hejtman Michal Hašek (ČSSD). Podpora zachování závodů ze strany hejtmanství, statutárního města Brna i České republiky se tak podle něj jeví jako ryze pragmatický krok.
Primátor Roman Onderka (ČSSD) připomněl, že z analýzy loňské návštěvnosti vyplývá, že diváci spolu se všemi organizacemi spojenými s Grand Prix během závodního víkendu vygenerovali obrat přesahující miliardu korun. "Jen na dani z přidané hodnoty tak bylo odvedeno státu odhadem 105 milionů korun. A je možné očekávat, že několik desítek milionů korun odvedou ještě právnické osoby na daních z příjmu," řekl Onderka.
Hašek s Onderkou se v této souvislosti domnívají, že kromě bezprostředního finančního přínosu, který má pořádání závodů pro státní kasu, poškodí případná neexistence nejprestižnějšího podniku svého druhu pořádaného v Česku i image celé republiky. "Bez nadsázky je možné tvrdit, že v celé zemi není jediná pravidelná akce, díky níž by tolik lidí na celém světě slyšelo slovo Česká republika a Brno," řekl Onderka.
Brněnské závody mohou v televizi sledovat lidé z 207 zemí světa, 184 z nich je vysílá v přímém přenosu. Prostřednictvím satelitu si navíc mohou pustit přenos z okruhu lidé v 337 milionech domácností. Na všechny závody mistrovství světa se loni akreditovalo 11 903 novinářů. Pro srovnání - v Bruselu u institucí Evropské unie je akreditováno 752 stálých zpravodajů, přičemž na loňskou Grand Prix České republiky se akreditovalo 608 žurnalistů z 23 zemí všech kontinentů.
|
- Lema Clinic úspěch ocenění globální cenou
- Co je to hromadný extrém? Na jakých faktorech to závisí?
- Jaké příslušenství byste měli používat pro svůj vůz