SAKO Brno bude součástí Národního centra vodíkové mobility
Brno, 12. dubna 2022 - V těchto dnech vzniká velký projekt pro výzkum vodíkové mobility. Již nyní je do něho zapojeno 16 výzkumných organizací a strategických podniků napříč obory. Národní centrum vodíkové mobility bude mimo jiné podporovat výzkum, vývoj a inovace vodíkových technologií či přispívat k vytváření dopravní infrastruktury vodíkové mobility.
Kromě SAKO Brno patří mezi zakládající členy Národního centra čtyři univerzity (brněnské VÚT, pražské ČVUT, Vysoká škola báňská a Západočeská univerzita), mezinárodní petrochemické korporace jako Orlen a Air Products, výrobce užitkových vozů ZEBRA, strojírny ADAST, energetičtí experti z EGÚ Brno a další společnosti.
„Dostali jsme nabídku stát se zakládajícími členy tohoto projektu, který je podporován a spolufinancován Evropskou unií. Vzhledem k tomu, že SAKO Brno bude letos testovat alternativní možnosti mobility svého vozového parku, považujeme zapojení do Národního centra vodíkové mobility za přínosné. Kromě dotačního projektu podpoříme naše aktivity částkou v hodnotě nejméně šest milionů korun,“ uvedl Filip Leder, předseda představenstva svozové a odpadové společnosti SAKO Brno.
Projekt bude probíhat po dobu šesti let. V jeho rámci vznikne deset výzkumných týmů pro výzkum využití vodíku v mobilitě. „Předpokládáme, že SAKO Brno se aktivně zapojí zejména do tematického okruhu, který bude zkoumat metodické postupy komplexního ostrovního řešení vodíkové dopravní infrastruktury a budování vodíkové infrastruktury pro mobilitu,“ dodal Filip Leder.
Aktivity SAKO Brno v oblasti výzkumu vodíkové mobility zapadají do souboru energetických a ekologických projektů „Green future #2030“, které mají za cíl, aby Brno bylo nejpozději do konce roku 2030 CO2 neutrální, energeticky soběstačné a nezávislé na fosilních zdrojích energie. Green future počítá s efektivním využitím solární energie i vodíku v distribuční soustavě města a úplným přechodem městské dopravy na palivo z obnovitelných zdrojů.
„Chceme, aby vodíkový elektrolyzér vyráběl vodík pomocí elektřiny ze střech městské solární elektrárny a poháněl městskou automobilovou dopravu, která se do deseti let stane bezemisní, elektrická či vodíková,“ oznámil již dříve Petr Hladík, 1. náměstek primátorky města Brna.
Zdroj: SAKO Brno
|
- Lema Clinic úspěch ocenění globální cenou
- Co je to hromadný extrém? Na jakých faktorech to závisí?
- Jaké příslušenství byste měli používat pro svůj vůz