Filmový vizionář Werner Herzog v Artu
Brno, 7. května 2011 - Werner Herzog (ročník 1942, jehož šestici filmů uvede příští týden kino Art, je německý režisér, producent a spisovatel, Filmový samouk, který s dalšími autory své generace (Kluge, Schlöndorff, Fassbinder či Wenders) výrazně přispěl k obrodě německého filmu v 60. a 70. letech. Jeho zaujetí filmem často hraničí s posedlostí, rád natáčí v exotických prostředích a v extrémních podmínkách a nad svými díly uplatňuje bezvýhradnou kontrolu.
Hrdiny jeho snímků jsou převážně vyděděnci, snílkové nebo šílenci, jejichž posedlost je často přivádí k definitivní roztržce se společností i se samotnou realitou. Někteří z diváků jej považují za básníka, jehož dílo je naléhavé, křehké a tajemné, jiní jej vidí jako mystika - či hůře, jako mystifikátora - jehož filmy jsou sebestředné a naivně romantické.
Z Herzogovy rozsáhlé filmografie (zahrnující kromě hraných titulů i množství dokumentů) byly pro šestidenní přehlídku vybrány jak jeho stěžejní díla, spadající do nejslavnějšího období v 70. a 80. letech minulého století, tak i ukázky z jeho současné tvorby. Po mnoha letech tak mají diváci možnost vidět jeden z prvních Herzogových titulů AGUIRRE, HNĚV BOŽÍ (1972), v němž režisérův oblíbený herec Klaus Kinski ztvárnil fanatického conquistadora Lopeho de Aguirreho na výpravě za bájným městem zlata El Doradem. Po sedmi letech pak navázal na spolupráci s výjimečným, i když konfliktním hercem v roce 1979 snímkem NOSFERATU – FANTOM NOCI, v němž složil poctu režisérovi F. W. Murnauovi a jeho slavnému expresionistickému hororu.
V režisérově „prokletém“ snímku FITZCARRALDO (1982), jehož natáčení se kvůli řadě problémů protáhlo na dlouhé tři roky, ztvárnil Kinski dobrodruha posedlého myšlenkou uspořádat uprostřed peruánských pralesů operní představení. Snímek KAŽDÝ PRO SEBE A BŮH PROTI VŠEM (1974) vypráví příběh mladíka, jehož náhlá přítomnost vyvolá rozruch v upjaté společnosti Norimberku začátku 19. století.
S Herzogovou starší tvorbou spojuje jeden z jeho nejúspěšnějších amerických titulů TEMNÝ ÚSVIT (2006) především téma člověka ocitajícího se v existenciální tísni a také fascinace džunglí. Rovněž hrdina jeho zatím posledního filmu ŠPATNEJ POLDA (USA, 2009), amorální a na drogách závislý neworleanský policista, by se dal přiřadit k typickým Herzogovým vykořeněným postavám.
Kdy: 9. – 14. 5. 2011 / 20.30 hodin
Kde: Kino Art
po 9. 5. 20.30 AGUIRE, HNĚV BOŽÍ
út 10. 5. 20.30 KAŽDÝ PRO SEBE A BŮH PROTI VŠEM
st 11. 5. 20.30 NOSFERATU, FANTOM NOCI
čt 12. 5. 20.30 FITZCARRALDO
pá 13. 5. 20.30 TEMNÝ ÚSVIT
so 14. 5. 20.30 ŠPATNEJ POLDA
|
- Lema Clinic úspěch ocenění globální cenou
- Co je to hromadný extrém? Na jakých faktorech to závisí?
- Jaké příslušenství byste měli používat pro svůj vůz