Zamíří prestižní ceny do Národního divadla Brno?
Brno, 12. března 2013 - Tři nominace na Cenu Thálie, další v širší nominaci a nominaci v Ceně Alfréda Radoka má Národní divadlo Brno (NDB). Na Cenu Thálie byly nominovány za Janáčkovu operu NDB Pavla Vykopalová za roli Míly Válkové v Janáčkově opeře Osud, za Balet NDB Ivona Jeličová za roli Lucidora-Lucie v inscenaci Youriho Vàmose Lucidor a Arabella a Tereza Vilíšová za hlavní roli v inscenaci Anna Karenina Lva Nikolajeviče Tolstého v dramatizaci Armina Petrase.
V širší nominaci v kategorii balet byl ještě odbornou porotou nominován sólista Baletu NDB Ivan Popov za Notáře v inscenaci Lucidor a Arabella.
Divadlo Reduta získalo nominaci na Cenu Alfréda Radoka v kategorii Divadlo roku. V loňském roce získalo v této kategorii druhé místo. Všechny tyto nominace se vyhlašují za rok 2012 a slavnostní udílení se uskuteční v březnu v Praze.
Ivona Jeličová v roli Lucidora, nominace na Cenu Thálie. Foto J. Hallová, NDB
Na Shakespeara a jeho Sen noci svatojánské a na hudbu Benjamina Brittena vsadila tentokrát Janáčkova opera NDB. Začátkem března uvedla v Janáčkově divadle premiéru této opery. Britten patří k nejvýznamnějším anglickým skladatelům. Jeho hudba, i když používá moderního hudebního jazyka, je posluchačsky přístupná a velmi emotivní. Sen noci svatojánské vznikl v roce 1960. Skladatel v ní s humorem a krásnými melodiemi přivedl na operní jeviště kouzelný svět lesních skřítků, elfů a samozřejmě mileneckým párů. V Brně je Brittenův Sen noci svatojánské uveden poprvé.
V české premiéře uvedla Mahenova činohra NDB Královu řeč Davida Seidlera. Podle hry vznikl nejúspěšnější film roku 2010, který získal čtyři Oscary. Hra měla premiéru v únoru roku 2012 v divadle Avonne Arnaud v Guilfordu. Autor nezískal za života královny matky Alžběty souhlas k provedení hry. Teprve po její smrti se znovu pustil do psaní a vznikla hra, jejíž filmová verze obletěla svět. V režii Martina Stropnického se v hlavní roli Vévody z Yorku, který bojuje s koktavostí, představil Martin Sláma, v roli logopeda Ladislav Frej.
Terezy Vilíšová jako Anny Karenina s Kareninem - Martinem Slámou. Foto Kiva
„Chci divákům naší inscenace dát sílu a naději," říká režisér Martin Stropnický. „Myslím, že je to v současnosti naše povinnost. Naděje nespočívá v selance a happy endu. Je obsažena v přetěžkém zápase, který Bertie, vévoda z Yorku, vede se svým tragikomickým hendikepem. Základní situace hry je prostě skvělá: jste mladý urozený bohatý muž, dědic britského impéria, máte milující ženu a dvě krásné děti, dalo by se říct, že jste dítě štěstěny, ale ono je to přesně naopak. To hlavní, co se po vás žádá, obracet se k lidu a promlouvat k němu – to vy nemůžete. Koktáte. Je obtížné představit si něco trapnějšího." A Martin Stropnický pokračuje dále: „Každý máme nějaké slabé místo. Každý máme sklon ho zvětšit do obludných rozměrů a nechat se jím často celý život natahovat na skřipec. Leckdy máme pocit, že to Kainovo znamení je neodstranitelné. Někdo to řeší rezignací na své ambice, jiný pitím, další útěkem před sebou samým či nenávistí k celému světu. Bertie bojuje. I když ho to stojí všechny síly." Královu řeč můžete v Mahenově divadle vidět od 15. března.
|
- Lema Clinic úspěch ocenění globální cenou
- Co je to hromadný extrém? Na jakých faktorech to závisí?
- Jaké příslušenství byste měli používat pro svůj vůz