Móda a textilní design v Moravské galerii
Brno, 1. dubna 2015 - Moravská galerie nejsou jen obrazy, sochy, užité umění a architektura. Druhá největší instituce svého druhu ve svých expozicích představuje i textilní design, jak zcela současný, tak historický. A právě na historii Brněnského průmyslu je zaměřena výstava „Brno-moravský Manchester“, která je k vidění v Uměleckoprůmyslovém muzeu už jen do 12. dubna.
Expozice podrobně ukazuje brněnský textilní průmysl (vlnařství) a fenomén Brna, kterému se přezdívalo moravský Manchester. Pozornost soustředí také na urbanistické proměny související s budováním textilního průmyslu v několika lokalitách (Cejl, Tkalcovská, Radlas, Dornych, Trnitá, Křenová, Lidická, Václavská) a nejdůležitější továrny a jejich majitele (Offermann, Strakosch, Schmal, Schoeller, Redlich, Löw-Beer, Teuber, Stiassni ad.), jejichž rozsáhlá textilní výroba iniciovala vznik řady dalších průmyslových odvětví (strojírenství, chemický průmysl).
Pozornost věnuje také podnikům Vlněna a Mosilana, které vznikly znárodněním a spojením některých bývalých soukromých továren původně německých nebo židovských majitelů (Stiassni, Neumark, Brück & Engelsman, Löw-Beer, Skene, Hecht, Kohn aj., výjimkou je jeden z mála českých vlastníků, firma Klein).
Textil z Brna znal celý svět
Brno bylo ve své době známé především pro vlnařskou produkci, jejíž výrobní sortiment zahrnoval zejména velmi kvalitní sukna určená nejen pro výrobu civilních oděvů, ale také pro uniformy armád různých zemí Evropy. Na výrobu vojenského sukna se později některé továrny přímo specializovaly. Například Offermannova továrna exportovala své látky srbské, rumunské, turecké, řecké a egyptské armádě. V meziválečném období, kdy v Brně existovalo téměř 40 velkých vlnařských továren, byla brněnská produkce kvalitních vlněných látek konkurentem i pro britské firmy.
V kontextu brněnského textilního průmyslu vzniklo ale také dnešní Uměleckoprůmyslové muzeum (dříve Moravské průmyslové muzeum). Popud k výstavbě této výjimečné budovy a vzniku vzorníku látek vzešel z řad předních osobností textilních podnikatelů a jejich snahy o podporu místních živnostníků a podnikatelů skrze aktivity muzea a jeho akviziční činnost.
Výstava představí i mladé designéry
V tradici seznamování veřejnosti s nejnovějšími textilními technologiemi a mladými designéry se ve výstavním prostoru pokračuje kontinuálně i dnes. Ve stálé expozici si tak právě můžete prohlédnout produkci oděvní značky alešbáry, kterou tvoří autorský pár Bára Šeligová a Aleš Šeliga. Rodinné kořeny ateliéru sahají až do první republiky. Designéři studia na tuto tradici navazují, propojují ji s budoucností české módy i nejnovějším vývojem ve světovém designu. Každý rok ateliér představuje novou kolekci - koncepčně ucelenou, inspirovanou jediným motivem, ze kterého vychází vše ostatní. Podstatu jejich práce tvoří především dokonalé střihy a precizní výběr materiálů. Motiv typického japonského kimona se tvorbou alešbáry prolíná pravidelně. Expozice s názvem DESIGN.LIVE! alešbáry ki –mono potrvá až do 7.června 2015.
Nejen Uměleckoprůmyslové muzeum, ale i další budova pod správou Moravské galerie se brzy stane místem, kde si budete moci prohlédnout špičkový současný oděvní design umocněný o genia loci jedinečné stavby. Exkluzivně pro prostory Jurkovičovy vily totiž vznikne výstava oděvních modelů módní návrhářky Liběny Rochové, jejího asistenta Vojtěcha Novotného a studentů z ateliéru designu oděvu a obuvi pražské Vysoké školy uměleckoprůmyslové. Koncepce navrhovaných oděvů budou vycházet ze střihové jednoduchosti, praktického řešení, konstruktivních principů obsažených v lidovém oděvu, ale i v lidovém stavitelství a řemeslech. Součástí výstavy budou módní fotografie oděvů. Expozice nazvaná „Modernita v lidovém. Ateliér designu oděvu a obuvi Liběny Rochové na UMPRUM“ bude otevřena 26. června a potrvá až do 25. října tohoto roku.
|
- Lema Clinic úspěch ocenění globální cenou
- Co je to hromadný extrém? Na jakých faktorech to závisí?
- Jaké příslušenství byste měli používat pro svůj vůz