Olgoj Chorchoj se představí v Moravské galerii
Brno, 12. ledna 2017 - Prostřednictvím působení první šéfkurátorky Uměleckoprůmyslového muzea v Brně Lady Hubatové-Vackové, dnes působící na VŠUP, se podařilo přesvědčit designérské duo Olgoj Chorchoj, aby zrealizovalo svou první velkou retrospektivní výstavu právě v brněnském Uměleckoprůmyslovém muzeu. Brno se tak stalo městem, kde renomovaní a mezinárodně uznávaní designéři Michal Froněk a Jan Němeček představí průřez svou tvorbou.
Olgoj Chorchoj – to není zrovna prvoplánový výběr názvu pro designérské duo. S výslovností mají v zahraničí značné potíže, chrčivé sousloví působí rušivě. Přesto si designéři zvolili právě jméno bájného písečného červa žijícího snad někde v poušti Gobi za svou profesní značku. Jejich odvážné rozhodnutí padlo na úrodnou půdu. Termín „Olgoj Chrochoj“ si dnes mnozí spojí spíše s designem, nežli písečným červem.
Michal Froněk a Jan Němeček se rozhodli založit studio v roce 1990 na designérském workshopu, tehdy byli ještě studenty Ateliéru produktového designu pod vedením charismatického Bořka Šípka, který je na počátcích jejich působení velmi ovlivnil. Ukázal jim jiný svět plný postmoderní hravosti, dekorativnosti i úcty ke starému řemeslu, a tím velmi se lišící od „panelákového funkcionalismu“. Už v polovině 90. let se však Olgoj Chorchoj vydali svou vlastní cestou. Začali se přiklánět k více strohým formám neomodernismu, zajímala je inovace technologií materiálu, produkty pocházející z tradičních fabrik. I díky spolupráci s domácími firmami si Olgoj Chorchoj vydobyli úctu, renomé a jasně vyprofilovali své směřování. Po sametové revoluci se neusadili v zahraničí, naopak dopomohli českým tradičním firmám najít cestu ve zmatečném období liberalizace trhu. Olgoj Chorchoj jsou v pozadí úspěšného restartu řady z nich, připomeňme zejména firmy TON, Bomma, Moser, Kavalier Glass, Prim, Mikov a další.
Dnes mají za sebou již více než 25 letou společnou tvůrčí činnost, získali řadu ocenění, uspořádali několik prezentací svých produktů, ovšem prozatím ne v celé šíři. V portfoliu Olgoj Chorchoj totiž není „jen“ produktový design, ale také návrhy interiérů obchodů, restaurací, barů nebo architektonické a urbanistické projekty. Jejich výstava v Moravské galerii bude jak pohledem retrospektivním, tak i širokoúhlým. Bude reflektovat jejich tvorbu v celém záběru od počátků až dodnes. A neopomene ani tvorbu jejich úspěšných absolventů. Jan Němeček a Michal Froněk totiž v současnosti vyučují na Vysoké škole uměleckoprůmyslové, kde pomohli formovat řadu dnes úspěšných designérů – i jejich produkty budou součástí koncepce výstavy.
Výstava v Uměleckoprůmyslovém muzeu nese název OCH! Olgoj Chorchoj: Logika emoce. Podnázev respektuje tvůrčí prolínání účelu a krásy – logiky moderních technologií s emotivností a elegancí. „V jednom rozhovoru Michal Froněk a Jan Němeček uvedli, že design se skládá z 80 % racionální úvahy a 20 % emocí. A přestože jejich návrhy vždy zohledňují technologii výroby nebo vlastnosti materiálů, ve finále jsou vizuálně velmi atraktivní, vytříbené a zároveň záměrně vtipné, metaforické a hravé,“ doplňuje kurátor výstavy Rostislav Koryčánek.
Prostřednictvím retrospektivních výstav současných designérů naplňuje Moravská galerie v Brně novou vizi Uměleckoprůmyslového muzea, v němž se rok 2016 nesl ve znamení Roku designu. Představily se zde práce Maxima Velčovského a tradičně bylo uspořádáno již 27. mezinárodní bienále grafického designu. V této vizi bude Moravská galerie pokračovat, návštěvníci se mohou těšit na další „lahůdky“ ze světa designu.
OCH! Olgoj Chorchoj: Logika emoce
- Kurátoři: Luda Hubatová-Vacková, Rostislav Koryčánek
- Uměleckoprůmyslové muzeum (hlavní výstavní prostor)
- Husova 18
- 9. 12. 2016–16. 4. 2017
|
- Lema Clinic úspěch ocenění globální cenou
- Co je to hromadný extrém? Na jakých faktorech to závisí?
- Jaké příslušenství byste měli používat pro svůj vůz