Závěr operní sezony ve znamení Verdiho dramatu a pěveckých hvězd

Brno 8. června 2022 - Co vznikne, když se setká dílo velkého dramatika a neméně skvělého skladatele? Otello! Jak málo stačí oběma velikánům k rozehrání tragédie – jen kapesníček a několik dobře mířených slov, aby se rozpoutalo drama žárlivosti, které nemůže skončit dobře.

Otello

Jedna z nejslavnějších oper Giuseppe Verdiho Otello se vrací na brněnské jeviště po více než třiceti letech. Jeho inscenační tým, režisér Martin Glaser, dirigent Robert Kružík a výtvarníci Pavel Borák a Markéta Sládečková, jsou již autory dvou úspěšných inscenací oper P. I. Čajkovského Piková dáma a Evžen Oněgin. Publikum se může těšit na skutečně excelentní pěvecké obsazení – v roli Otella to je jihokorejský tenorista Sung Kyu Park, kterého už naše publikum zná z inscenací oper La Gioconda či Turandot, a americký tenorista Harold Meers, jehož původně plánovanou účast na Řeckých pašijích přerušila pandemie. Desdemona patří k oblíbeným rolím sopranistek Pavly Vykopalové a Jany Šrejma Kačírkové, a je skvělé, že se v ní mohou obě představit i ve svém domovském ansámblu. Pěvecký tým je skutečně mezinárodní, např. v roli Jaga se představí srbský barytonista Dragutin Matić a Gruzínec Giorgi Mtchedlishvili. Přípravy sborového partu se ujala Zuzana Kadlčíková. Po čtyřech představeních v brněnském divadle čeká novou inscenaci Otella hned v červenci uvedení na Thurn und Taxis Schlossfestspiele festivalu v německém Regensburgu.

S Verdiho verzí jsem navýsost spokojený. Sice přicházíme o některé motivy ze Shakespeara, ale podle mne se velmi prohlubuje postava Jaga a paradoxně i Desdemony. Ta není mladou holkou, která se vzepře době a konvencím, ale dospělou, oddanou a milující ženou, která svému partnerovi věří. Ke své škodě. A prohlubuje se i Jago, to jeho zlo má na jednu stranu díky hudbě posun až metafyzický, na druhou stranu je vidět jeho ubohost kořenící v mindráku. Když se po té jeho slavné rouhačské satanské árii nestane nic, nesjede žádný blesk, neozve se žádné znamení, když tam zůstane sám, je to doslova hmatatelné. A děsivé. Zajímá mě, jak snadno dospělí lidé podléhají manipulaci, ztrácejí kontrolu nad svým myšlením i emocemi. Jak lehce jsme schopni uvěřit evidentním hloupostem jako Otello a nepřipustit si evidentní nebezpečí jako Desdemona.

Martin Glaser

Verdiho předposlední opera, která měla svou premiéru v roce 1887, je dílem vskutku mistrovským s plasticky vykreslenými charaktery, kde velkolepé sborové scény střídají intimní lyrická místa. Už samotný moment, kdy se otevírá opona a divák je okamžitě vtažen do dramatické situace v přístavu, kde zuří bouře a lid shromážděný v přístavu s hrůzou sleduje, jak se Otellova loď, vracející se z válečného tažení proti Turkům, pokouší přistát, patří k mistrovským sborovým scénám. Titulní role Otella pak je prubířským kamenem hrdinných tenorů, part, do kterého Verdi vložil všechny odstíny lidské duše – od válečníka přes něžného a milujícího muže po raněné zvíře sžírané žárlivostí. Slavná Shakespearova tragédie se hraje na divadelních jevištích více než čtyři sta let a stále neztratila nic na své aktuálnosti. Téma předsudků a odlišnosti jedince od společností nastaveného standardu je dennodenně skloňováno a Verdiho hudba jen přidala dramatu a jeho postavám další rozměry.

Verdiho Otello je skutečně mistrovské dílo. Bude to znít jako klišé, ale myslím si, že v této opeře není slabých míst. Musím se však přiznat, že jsem vždy naprosto fascinován sborovými scénami. S jakou propracovaností a barvitostí dokáže Verdi vystavět hned úvodní sbor s použitím hromů, blesků a dunění moře. Nebo hned následující „ohnivý" sbor! To je skutečná slavnost. A jak říkáš, v tomto díle jsou často velmi náhlé změny nálad z dramatična k nekonečné lyrice. V podstatě zde můžeme hovořit o mužné drsnosti a ženské měkkosti, myšleno v nejlepším slova smyslu. Duety mezi Otellem a Desdemonou jsou, alespoň zpočátku, tou nejkrásněji vykreslenou polohou zamilovanosti a něhy, jakou si dokážeme představit.

Robert Kružík

Premiéra se uskuteční 17. června 2022 v Janáčkově divadle, reprízy 19., 21., 28. 6. 2022, v sezóně 2022/23 pak 30. 9., 11. 12. 2022 a 8. 1. 2023.


Související články:
5G

Proč je 5G budoucností smartphonů

Jsme na vrcholu nové éry bezdrátových technologií. Nová generace celulárních sítí, známá jako 5G, slibuje zásadní upgrade oproti současným 4G LTE sítím. Díky maximální rychlosti až 10 gigabitů za sekundu bude 5G výrazně rychlejší než nejrychlejší domácí širokopásmové připojení. Ale rychlost je jen jedním ze způsobů, jak 5G změní smartphony. Zde je šest výhod 5G, o kterých by měl vědět každý uživatel smartph...

Kulturní akce v Brně

<<  Prosinec 2022  >>
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
     1  2  3  4
  5  6  7  8  91011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
Nejbližší akce

Žádné události